brusleni a prodej nordických bruslí

Podrobnosti o ledu a trasách se dozvíte v knize
Na Bruslích Českou republikou.
Objednávejte na brusleni@icloud.com

úvod |  fotografie |  obsah |  diskuse
Šípková polévka, polární chleba a jedny utavené bruslePo roce opakujeme výlet na sever…2.3.2015Pro úspěch loňské výpravy opakujeme po roce výpad k severským sousedům a ve dnech 20.-24.2. bruslíme na švédských ledech. Stejně jako loni máme zprávy o dobrých podmínkách na sever od Stockholmu. Dokumentační videa z youtube od švédských kolegů bruslících na jezeru Siljan v oblasti Dalarna slibují skvělé sklouznutí a snad i nezapomenutelný zážitek v podobě bruslení na velkých plochách zrcadlového ledu. Odkaz třeba tady: https://www.youtube.com/watch?v=PO3ktTWyzn8

Po přistání ve Stockholmu nás vítá teplota 3°C, všude louže z roztátého sněhu, už několik dní trvá obleva. Jako loni půjčujeme auto na letišti, stavíme na nákup švédských pochutin a slabého piva a pak už bez zbytečného zdržování vyrážíme po dálnici na sever.
U jezera Runn ve Falunu stavíme jen z nostalgie a na chvilku, víme, že výše nás čekají ještě lepší ledy. Na můstcích stihneme poslední letce světového šampionátu a pak už míříme přímou čarou dále na sever k jezeru Siljan, kde máme rezervovanou chatičku ve vesnici Gesunda. Jezero Siljan spolu s přilehlými jezery Orsasjön a Insjön má rozlohu cca 350 km², max. hloubka je 120 m a výška vodní hladiny je 160 m.n.m. Jezero máme asi 200 m od chajdy, ale průzkum necháváme až na další den. Ubytování máme útulné, větší chatka s krbem a dvoupatrový asi bývalý seník, vše odemčeno a připraveno k nastěhování, švédská romantika!

Ráno se nedočkavě hrneme ke břehu – naše velká zátoka má bílý hrbolatý led, v dáli jsou vidět jen posedávající rybáři. Na začátek sice trochu zklamání, nicméně víme, že podmínky se tu nijak neměnily a tedy že černý hladký led musí na tomhle jezeře někde být. Autem se vypravujeme na velký ostrov přímo naproti Gesundě a z jeho břehů se pouštíme do hledání lepších bruslišť. Máme ohromné štěstí, když po chvíli potkáváme místního obyvatele s běžkami v ruce, navazujeme konverzaci a po chvíli se dozvídáme, že pán funguje jako pozorovatel a dopisovatel Švédského meteorologického institutu, který monitoruje zamrzání jezera a stav ledu během zimy. Lépe jsme začít nemohli – ještě jsme ani nevlezli na led a už máme cenný kontakt na místního znalce ledových poměrů. Dle instrukcí nacházíme na jedné straně jezera kvalitní černý led, často ho tvoří rozlámané tenké ledové kry, povrch je ale hladký – za zvuku dunění ledu, které je neobvykle téměř nepřetržité, brousíme po roce naše první švédské kilometry. Potkáváme i první obrovskou plochu s vlnkami, kterých je, jak ukáží další dny, na jezeře hned několik a vždy mají s ledem ostré rozhraní.

Večer důkladně studujeme reporty stockholmských bruslařských klubů, které sem z hlavního města organizovaně cestují autobusy. Další den chceme jet najisto na místa s nejlepším ledem, která známe z youtube a za kterými jsme sem hlavně přijeli. Ráno nás budí slunce (a kamarád troubící na místní hudební nástroj-dva metry dlouhou trubku z březové kůry), je lehký mrazík. Vyrážíme do nedalekého Hjulbäcku a je to dobrá volba. Nastupujeme na lehce bublinatý led, na většině plochy k 15 cm síly. Pozorujeme rozmanitost místního ledu a ledových útvarů – led bílý, černý, někde úplně hladký, jinde s důlky asi od teplého větru, obrovské kry zamrzlé do ledu, tenoučké kry nahnané kdysi větrem na stojato, praskliny tenoučké i složitější. Potkáváme hromadu rybářů – švédský národní sport – rybolov na dírkách je nyní ještě umocněn tím, že z rybí farmy na břehu jezera uteklo několik set tun pstruhů. Místní nezahálí a chytají ryby všelijak, třeba do sítí v linii. Díry jsou vždy příkladně označeny větvemi. Cestou se zdravíme s skupinami spolubruslařů – vždy úhledně seřazení jeden za druhým, přesně jak to známe z jejich bruslařských reportáží. Taky potkáváme ledové záchranáře, kteří jsou dneska bez práce a vychutnávají si stejně jako my oběd na sluníčku v jednom z mnoha přístřešků na břehu jezera. Ten den také objevujeme uprostřed jezera náš nejtenčí led – má 5-7 cm led a mírně pod námi popraskává.

Následující den bruslení moc nepřeje, fouká asi 10 m/s a sněží, padá mlha, otepluje se asi na 5°C. Ještě, že s sebou máme neúnavného kamaráda bruslaře, který za nás i dnes brousí předepsaný počet kilometrů. Hned při vstupu na led u nás staví záchranná služba se vznášedlem a ujišťuje se, že vše je ok. Ukazuje nám mapu a upozorňuje, že místa s tenčím ledem, kde jsme včera bruslili, výrazně zeslábla. Tam se dnes beztak nechystáme, po krátkém bruslení a pozdravení ledoplachtařů se většina výpravy uchyluje do krytého přístřešku a jen jednou za čas někdo vyběhne ven ke grilu otočit vypečenou falunskou uzenku. Zbytek dne trávíme prohlídkou Mory, nezbytným nákupem místních vyřezávaných koníků a v teple kavárny plánujeme zítřejší den.

Sněhu naštěstí napadly jen první centimetry, a to ještě za vydatného větru, takže na ledu leží jen usměrněné pásy sněhu, které bruslení skoro nevadí. Fouká ale teplý vítr a v kombinaci s občasným sluníčkem sníh na ploše rychle taje. Vyrážíme na vyzkoušené místo naproti Tälbergu. Nepříjemné jsou ten den praskliny – sníh se na nich zachytí, vlhne a člověk ho musí přebrodit. Praskliny se také oproti předchozímu dnu rozestoupily, některé kry poklesly a okolí se zalilo vodou. Najít bezpečný průchod někdy chvilku zabere. Užíváme si poslední den na hladkém ledu, bílý led v zátokách už měkne a i na hlavní ploše to brzy bude bruslení na vodě. Jeden člen výpravy by na jezeře bruslil klidně až do roztátí, ale jeho brusle už nechtějí – symbolicky v cílové rovince vypovídá jedna brusle službu a její nůž se klouže po ledu. Končíme po čtvrté a míříme zpátky ke Stockholmu, do již vyzkoušené ubytovny poblíž letiště. Pak už jen ranní let a letecký průzkum jezer jižního Švédska – všechna ta velká mají plochy volné vody. Nad Štětínem ještě monitorujeme ledovou situaci v Polsku – je zamrzlo, a pak už jen čekáme, jestli nám někdo nebude mávat z tůní v Kokořínském dole – ve středu dopoledne tam ale bohužel zrovna nikdo nebruslí.

Stejně jako loni jsem i letos měli obrovské štěstí a ve Švédsku jsme našli skvělé podmínky k bruslení. Letos jsme navíc pořídili chatku na břehu a náš pobyt se díky takovému zázemí ještě zpříjemnil. Led byl oproti tomu loňskému mnohem proměnlivější a nebyl ani tak silný – museli jsme více prověřovat a užili si více překonávání prasklin. Příští rok jedeme zase, i když zdokonalit ten letošní povedený výlet nebude vůbec jednoduché!

Parádní led

Obrázky:
strana [ 1, 2, 3 ] <<  < > >>     položky [ 1 - 16 ] z 48

Článek vložil: Tomáš
Ohlasy a vzkazy k článku (Počet příspěvků: 0 )
Článek zobrazen: 5112 x
Přijeli jsme o den pozdějiBruslení jeden stupeň na jih od polárního kruhu.17.11.2015Archiv
Cesta za jarním sklouznutímJizerské hory21.3.2015Archiv
Na pomezí Středních Čech a VysočinyMálo známé místo na bruslení8.3.2015Archiv
Kokořínský důl 28. února 2015"Led je."28.2.2015Archiv
Po roce na Americe AKTUALIZACE 28.2.2015 odpolednePřed rokem koupání, dnes nejhladší led na světě - platí to i 28. února odpoledne28.2.2015Archiv
Štiřínské rybníkyRomantický zámecký park s rybníky23.2.2015Archiv
Jesenická přehrada 21. 2. 2015Po krásném bruslení a krátkém plavání opalovačka na pláži Jesenické přehrady.22.2.2015Archiv